Rzecz o banerze

Baner to najprawdopodobniej najstarszy znany rodzaj oznakowania, stosowany był już w starożytności. Pojawiające się z czasem nowe technologie i możliwości wpłynęło znacząco na jego wygląd i zastosowanie. Obecnie jest jedną z popularniejszych form reklamy wizualnej.

Pierwsze banery wykonywane były z płótna. Jeszcze do niedawna płótno było najpowszechniejszym materiałem używanym przez twórców banerów. Banery wykonywane były głównie do celów handlowych. Twórcy wykorzystywali płótno ponieważ nie było żadnej innej alternatywy i do dziś oferowane jest jako nośnik reklamy przez na przykład producentów namiotów reklamowych. Niemniej jednak praca z płótnem jest trudna i bardzo niewygodna, a to na skutek szorstkiej powierzchni oraz konieczności stosowania dużej ilości farby.
Wychodząc naprzeciw producentom banerów obecnie na rynku oferowana jest szeroka gama materiałów do produkcji wydruków wielkoformatowych. Otwierają je rolki papieru do zadruku ploterem, następnie mamy materiały syntetyczne poliolefiny o wysokiej gęstości, stawkę zamykają inne podłoża polietylenowe i laminowane pcv.
W obecnej dobie większość banerów wykonywana jest na materiałach z tworzyw sztucznych, które umożliwiają szerokie spektrum zastosowań przy stosunkowo niskiej cenie.
Podczas produkcji metodą sitodruku dużej ilości banerów najczęściej stosuje się polietylenowe włókno o specjalnej strukturze i wysokiej gęstości zwane też poliolefinem. Wymaga ono jednak albo specjalnego rodzaju atramentów albo akrylowej powłoki, która dostosowuje podłoże do różnego rodzaju farb i atramentów.
Główną zaletą wydruków wielkoformatowych ma poliolefinie jest to, że przy krótkotrwałych ekspozycjach nie ma potrzeby wzmacniającego zaszywania krawędzi. Wystarczy dwustronna taśma krawędziowa i ochraniacze na narożnikach, które w dużym stopniu  zmniejszają ryzyko rozerwania krawędzi i pozwalają na rozpięcie banerów przy pomocy napinających linek, które zwiększając odporność banerów na naprężenia.

Kolejnym po  poliolefinie obecnie używanym i bardzo popularnym materiałem nadającym się do sitodruku jest tkanina polietylenowa, dedykowana dla krótkich ekspozycji wewnętrznych i zewnętrznych. Jej grubość waha się od sześciu do dziesięciu milicali.
Nie tylko cena jest głównym aspektem przemawiającym za stosowaniem wspomnianych wyżej materiałów. Na popularność tkanin polietylenowych wpływa również ich gładkość i połysk. Polietyleny doskonale sprawdzają się przy stosowaniu sitodrukowych farb drukarskich. Również nanoszenia folii samoprzylepnej nie jest problemem. Ponadto po poddaniu ich odpowiedniej obróbce możliwe jest nanoszenie emalii i atramentów. Podobnie jak w przypadku poliolefinów, banery na bazie polietylenów mogą być wykańczane przy pomocy taśm i ochraniaczy narożnikowych, choć pomimo wszystko częściej są obrębiane i oczkowane.

Do wykonana typowego banera, najczęściej stosowanym podłożem jest laminowane PCV. Faktycznym materiałem na zewnątrz jest powłoka winylowa, do której dla giętkości dodano plastyfikatory. Następnie jest on laminowany z luźno tkanym oplotem z poliestrowego lnu lub bawełny.
Oplecione boki sprawiają, że powierzchnia banera staje się trochę nierówna, co może czasami doprowadzić do trudności przy naklejaniu na nią folii samoprzylepnych.
Największym problem jest jednak obecność plastyfikatorów. Zwłaszcza gdy baner ma zostać wystawiony na długi czas działaniu promieni słonecznych. Światło słoneczne sprawia, że dodane plastyfikatory przenikają na powierzchnię banerów i pozostawiają kleiste ślady przyciągające zanieczyszczenia.

Banery z laminowanego PCV klasyfikowany jest ze względu na jego gramaturę. Błędnym założeniem jest tutaj twierdzenie, że baner o większej gramaturze jest mocniejszy. Pomijając wagę nośnika przy wydruku wielkoformatowym należy podkreślić, że obecnie dostępne są materiały o różnej grubości i wytrzymałości nici poliestrowe, i to właśnie owa grubość i wytrzymałość nici wpływa na odporność banera na naprężenia na nie grubość materiału sama w sobie. Kolejnym czynnikiem może być ilość nici w przeliczeniu na cal.
Przy zamawianiu materiału banerowego pamiętajmy, że wielkość oferowana przez dostawcę mierzona jest zanim materiał zostanie pocięty, obrębiony i wzmocniony odpowiednimi zapięciami. Oznacza to ni mniej, ni więcej. że w chwili zakończenia pracy nad banerem reklamowym 150 cm, może on mierzyć około 140 cm ze względu na zszywanie lub oklejenie krawędzi.

Stosowanych jest obecnie kilka metod zawieszania laminowanych banerów winylowych. Przy mniejszych i lżejszych, w rogach wszywane są mniejsze oczka, podczas gdy do zawieszenia większych i cięższych stosuje się pierścienie i wzmocnienia, takie jak na przykład plastikowe clipy na narożnikach. Przy dużych i ciężkich banerach reklamowych może okazać się konieczne wszycie linek wzdłuż krawędzi i zastosowanie pierścieni służących jako dodatkowe punkty podwieszania. Do wykonania banerów służących jako transparenty na pochody czy demonstracje zalecane jest stosowanie tak zwanych kieszeni, do których wsuwa się pręt czy drewniany trzonek umożliwiający trzymanie. Banery ciężkie, wystawiane na działanie mocnych wiatrów powinny być zabezpieczone karabińczykami przymocowanymi do linek. Pełnią one wtedy rolę „bezpiecznika” i pozwalają na uniknięcie poważniejszych uszkodzeń konstrukcji bądź samego banera reklamowego.

Podczas wyboru materiału na baner reklamowy pamiętajmy, że:

  • wewnątrz pomieszczeń możliwe jest zastosowanie każdego materiału, należy tylko pamiętać i kierować się względami bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa przeciwpożarowego
  • na zewnątrz, w zależności od producenta różne będą zalecenia; w każdym przypadku trzeba wziąć pod uwagę minimalną temperaturę przy której materiał będzie pękać, wytrzymałość na wiatr (jakie obciążenia wytrzyma materiał kiedy wiatr będzie uderzać w baner pod kątem prostym), wytrzymałość na rozdarcie
  • przypadku zastosowań na zewnątrz znaczenie ma fakt, że pewne kolory – szczególnie fluorescencyjne – mogą na niektórych materiałach wyblaknąć, jeśli baner pozostawiony jest na słońcu zbyt długo
  • jeśli masz jakieś pytania dotyczące zastosowania odpowiednich farb, atramentów lub folii pcv, zapytaj producentów materiału lub atramentu, lub przeprowadź najpierw test
  • odpowiednie zawieszenie banera może wywierać bardzo duży wpływ na jego trwałość, bez względu na rodzaj materiału. Jeśli więc zastanawiasz się jaki system zastosować w danym przypadku, zapytaj producenta lub sprzedawcę materiału; zawsze też uwzględnij w planach wzmocnienie wszystkich czterech rogów banera.

Napisane przez:

Komentowanie zakończone.